STCC – Scandinavian Touring Car Championship

Scandinavian Touring Car Championship är ett standardvagsmästerskap i Skandinavien och etablerades så sent som säsongen 2011. Detta då det är en sammanslagning utav Swedish Touring Car Championship och Danish Touringcar Championship. 2010 så testade man mästerskapsformatet för första gången då 4 tävlingshelger från båda mästerskapen körde tillsammans. Resultatet var lyckat och året därpå så var STCC ett faktum. Som tävlingssport så är STCC väldigt populärt med flera stora namn bland förarna. Det finns 3 kategorier vilka består av Förarmästerskapet, Teammästerskapet och Privatförarcupen.

Standardvagnsracing innebär att bilarna som används under tävlingarna är baserade på personbilar avsedda för landsvägskörning. Dom är inte till det närmaste lika snabba som formelbilar men däremot så har sker det många fler omkörningar och tätare racing under loppen då dom har en mindre aerodynamisk inverkan. Även mer kontakt är tillåten är vid formelrace och istället för oändligt antal lopp så kör man oftast så kallade sprint-race, vilket innebär att racen är runt 20 minuter långa och utan obligatoriska depåstopp.

Standardvagnsracing skiljer sig väldigt mellan olika länder och mästerskap. Bilarna som används skall utgå från en standardkaross men antalet modifieringar för motor, växellåda och däck exempelvis, är olika mellan olika länder. STCC har sina regler som kommer från den numera nedlagda TTA. Reglementena i dom flesta mästerskap är dock mestadels till för att hålla nere kostnaderna och förbjuda kostsamma material och lösningar som kan ge stora team ett alltför stort övertag mot mindre lag.

STCC status var som störst under 2000-talet och lockade förare från hela världen men efter introduktionen utav Silhouettebilar så har populariteten krympt och numera tävlar mestadels nordiska lag i tävlingarna. Sedan 2015 så tävlar Kia, Saab och BMW samt Dacia och Volvo med egna team i STCC. Volvo är förövrigt ett utav dom märken som har tävlande med i flest standardvagnsmästerskap världen över. Prins Carl Philip Bernadotte tävlar för Volvo Polestar racing sedan 2013 i STCC och är allmänt sett känd som en pålitlig och duktig förare.

Reglerna i STCC består utav kvalificering och race. Först så körs en 20 minuter lång kvalificerings session där dom 8 snabbaste får sedan köra i ett eget lopp. Dom 8 snabbaste startar i omvänd ordning från sina tider medan resten av bilarna startar i dom positioner som dom fick under kvalificeringen. Super Pole – loppet, som endast körs utav dom 8 snabbaste förarna, hålls sedan och är endast ett varv långt och körs utav förarna en i taget. Den som får den snabbaste tiden får första startposition i det riktiga loppet. Själva racet är ungefär 20 minuter långt och under en tävlingshelg så hålls 2 race. Bilarna startar loppet rullande och depåstopp är inte obligatoriska.

STCC har haft en brokig historia när det kommer till svensk tv och rättigheterna byter ofta händer. Från att ha varit ett populärt program på SVT kallat Race för att sedan säljas vidare till TV4 och sedan TV3 och sedan tillbaka till SVT igen mellan åren 1996 till 2006. Nuförtiden så sänds STCC på Viasat Motor. Anledningen till att STCC kastas runt så mycket tros vara att det inte kan konkurrera med brittiska förebilden BTCC samt dess krympande popularitet, då det inte längre är lika stora namn som tävlar i dom olika stallen.